Konkurrence
Kapitlet omhandler retningslinjerne for konkurrenceområdet, herunder betydningen
af, at virksomhederne overholder reglerne på konkurrenceområdet for effektivt fungerende
hjemmemarkeder og internationale markeder.
Tilbage til kapiteloversigt
X. Kapitel
Virksomhederne skal:
- Udføre deres aktiviteter i overensstemmelse med alle gældende love og regler
på konkurrenceområdet og overholde alle gældende konkurrencelove i alle jurisdiktioner,
hvor deres aktiviteter kan have konkurrencebegrænsende effekter.
- Undgå at indgå i eller oprette konkurrencebegrænsende aftaler mellem konkurrenter,
herunder aftaler med det formål at:
a) fastholde priser (ulovlige prisaftaler);
b) afgive samordnede tilbud (ulovligt samordnede
licitationer);
c) fastsætte produktionskvoter eller –begrænsninger;
eller
d) dele eller opdele markeder ved tildeling af kunder,
leverandører, territorier eller brancher
- Samarbejde med undersøgende konkurrencemyndigheder ved, blandt andet og med forbehold
for gældende love og fornødne garantier, at afgive svar så hurtigt og fuldstændigt
som muligt på informationsforespørgsler og, ved brug af tilgængelige instrumenter
såsom fraskrivelse af fortrolighed, hvor det er passende, fremme effektivt samarbejde
mellem undersøgelsesmyndighederne.
- Regelmæssigt gøre medarbejderne opmærksomme på vigtigheden af at overholde alle
gældende konkurrencelove og –regler, og i særdeleshed træne virksomhedens øverste
ledelse i konkurrenceforhold.
X. Kommentarer
- Anbefalingerne fremhæver konkurrencelovgivningens og konkurrencereglernes store
betydning for effektivt fungerende hjemmemarkeder og internationale markeder, og bekræfter
vigtigheden af, at både nationale og multinationale virksomheder overholder sådanne
love og regler. De har også til formål at sikre, at alle virksomheder er bekendt med
udviklingen med hensyn til konkurrencelovgivningens rækkevidde, retsmidler og sanktioner
samt graden af samarbejde blandt konkurrencemyndigheder. Begrebet "konkurrencelov"
anvendes om lovgivning, herunder både "antitrustregler" og "monopollovgivning", der
blandt andet forbyder: a) konkurrencebegrænsende aftaler, b) misbrug af markedskraft
eller dominans, c) erhvervelse af markedskraft eller dominans gennem andre midler
end effektiv drift, d) fusioners og overtagelsers betydelige konkurrencebegrænsende
effekt eller hindrende effekt på effektiv konkurrence.
- Generelt forbyder konkurrencelovgivningen og konkurrencepolitikken: a) hardcore
karteller, b) andre konkurrencebegrænsende aftaler, c) konkurrencebegrænsende adfærd,
der udnytter eller udvider markedsdominans eller markedskraft, d) konkurrencebegrænsende
fusioner og overtagelser. Ifølge OECD-Rådets henstilling af 1998 om effektive foranstaltninger
mod hardcore karteller, C(98)35/FINAL, udgør konkurrencebegrænsende aftaler omhandlet
i punkt a) hardcore karteller, men henstillingen tager højde for forskelle i landenes
lovgivninger, herunder forskelle i lovmæssige fritagelser eller bestemmelser, der
gør det muligt, at indrømme undtagelser eller give tilladelse til aktiviteter, der
i øvrigt ville være forbudt. Anbefalingerne i nærværende Retningslinjer tilskynder
ikke til, at virksomhederne skal udnytte sådanne lovmæssige undtagelser eller bestemmelser.
Kategorierne i punkt b) og c) er mere generelle, fordi effekten af andre typer aftaler
og af ensidig adfærd, er mere tvetydig, og der er en ringere grad af enighed om, hvad
der skal betragtes som konkurrencebegrænsende.
- Formålet med en konkurrencepolitik er at bidrage til den generelle velstand og
økonomiske vækst ved at sikre markedsforhold, hvor udbud, kvalitet og priser på varer
og tjenesteydelser bestemmes af markedskræfterne. Ud over at indebære fordele for
forbrugerne og jurisdiktionens økonomi som helhed, belønner et område med fri konkurrence
også de virksomheder, der evner at reagere effektivt på efterspørgslen. Virksomhederne
kan bidrage til processen med oplysninger og rådgivning, når regeringerne har love
og politikker i udkast, der kan gøre markederne ineffektive eller på andre måder virke
konkurrencebegrænsende på markedet.
- Virksomhederne skal være opmærksomme på, at der løbende vedtages nye konkurrencelove,
og at det efterhånden bliver almindeligt, at de nye love forbyder konkurrencebegrænsende
aktiviteter i udlandet, hvis de har en negativ effekt på lokale forbrugere. Samtidig
gør både handel og investeringer på tværs af lande det mere sandsynligt, at konkurrencebegrænsende
adfærd i en jurisdiktion også vil have en skadelig effekt i andre jurisdiktioner.
Derfor bør virksomhederne tage højde for lovgivningen både i det land, hvor de driver
virksomhed, og lovgivningen i alle andre lande, hvor deres aktiviteter kan have en
effekt.
- Endelig bør virksomhederne være opmærksomme på, at konkurrencemyndighederne i
stigende omfang samarbejder om at afsløre og bekæmpe konkurrencebegrænsende aktiviteter.
Se også: OECD-Rådets henstilling vedrørende samarbejde mellem medlemslandene vedrørende
konkurrencebegrænsende praksis med virkning på den internationale handel, C(95)130/FINAL,
OECD-Rådets henstilling om fusionskontrol, C(2005)34. Når konkurrencemyndighederne
i flere jurisdiktioner efterforsker de samme aktiviteter, kan virksomhederne understøtte
samarbejdet mellem myndigheder, og dermed fremme sunde og konsistente beslutninger
og løsninger på konkurrenceområdet, og samtidig spare omkostninger for både regeringerne
og virksomhederne.